FANDOM

Trablusgarp Protektorası (İtalyanca: Protettorato sulla Tripolitania), 1911-1919 yılları arası[1] varlığını sürdürmüş İtalya Krallığı'nın Kuzey Afrika'daki bir kral vekilliğidir. Fransız Kuzey Afrikası ve Sirenayka Protektorası ile komşudur.

TarihçeEdit

İtalya ile Osmanlı Devleti arasında vuku bulan Trablusgarp Savaşı sürerken 1911'in Ekim ayının başlarında Trablusgarp bölgesi İtalyan kuvvetlerince ele geçirilmiş,[2] yönetimi de Raffaele Borea Ricci'ye verilmiştir. 5 Kasım 1911'de de protektora yönetimi kurulmuştur,[3] ardından Uşi Antlaşması ile bölge tamamen İtalya'ya verilmiştir. Yine de 1916'da Osmanlı Devleti, Süleyman El Biruni'yi Trablusgarp Valisi olarak atamıştır.[4] Bölge halkı 18 Kasım 1918'de Trablusgarp Cumhuriyeti'ni ilan etse de[5] protektora yönetimi devam etmiştir. 17 Mayıs 1919 tarihinde protektora yönetimi yerini koloni yönetimine bırakmıştır.[1]

YönetimEdit

YöneticileriEdit

KaynakçaEdit

Dipnotlar Edit

  1. 1,0 1,1 Carlo Zaghi. a.g.e, s. 161.
  2. Gaetano Mosca, Angelo Panebianco (2003). "Discorsi parlamentari", c. 4, s. 202, Il Mulino.
  3. Carlo Zaghi (1973). "L'Africa nella coscienza europea e l'imperialismo italiano", s. 274, Guida.
  4. Kemal Arı (1997). "Birinci Dünya Savaşı kronolojisi", s. 243, Genelkurmay Basımevi.
  5. Jamil M. Abun-Nasr (1987). "A history of the Maghrib in the Islamic period", s. 395, Cambridge University Press. ISBN 0521337674.
  6. Carlo Zaghi. a.g.e., s. 275.

Also on FANDOM

Random Wiki